- Home
- Tv serie seizoen 3
- Deze techniek maakt de prinses marijkesluis toekomstbestendig
Deze techniek maakt de Prinses Marijkesluis toekomstbestendig
De Prinses Marijkesluis moet bestand zijn tegen weer, water én tijd. Technisch manager Loek van Rijkswaterstaat laat zien hoe slimme ontwerpen en robuuste materialen samenkomen in dit vernieuwingsproject. Wat gebeurt er als de waterstand plotseling stijgt? Welke techniek houdt deze sluis veilig, ook onder druk?
De Prinses Marijkesluis in Rijswijk (GLD) wordt gerenoveerd om ervoor te zorgen dat deze ook in de toekomst veilig gebruikt kan blijven worden. De sluis bevindt zich midden in het Amsterdam Rijnkanaal, één van de belangrijkste Europese vaarroutes waar jaarlijks bijna 80.000 schepen doorheen varen. Dankzij de sluis wordt bovendien een gebied tussen de Waal en de Lek, waar 330.000 mensen wonen, beschermd tegen hoogwater. Met de kans op hoogwater en een vaarroute die ten alle tijde open moet blijven voor scheepvaart, is bouwen en renoveren een bijzondere uitdaging die de bouwers van Mourik samen met opdrachtgever Rijkswaterstaat aangaan. Dit seizoen kijken we in vier afleveringen mee naar deze renovatie.
Zeg je liefde voor techniek, dan zeg je Loek. Hij is technisch manager bij Rijkswaterstaat en hij neemt Daan mee in de techniek van de Prinses Marijkesluis, maar ook zijn liefde voor beton en staal. Daarnaast laat hij zien hoe de sluis, ondanks alle steigers, binnen een paar dagen werkzaam kan zijn als er hoogwater dreigt.
Meer over dit project
De renovatie van de Prinses Marijkesluis in Rijswijk vraagt om uiterste precisie. Terwijl er aan de sluis wordt gewerkt, varen dagelijks tientallen schepen gewoon door. In aflevering 1 laten omgevingsmanager Leonie van Mourik en Marijke van Rijkswaterstaat zien hoe dat in goede banen wordt geleid. Hoe werk je aan een sluis zonder de scheepvaart te hinderen?
In aflevering 3 zien we dat ook onder water hard wordt gewerkt aan de Prinses Marijkesluis. Duikers verwijderen aangroei van mossels, algen en schelpen op de tientallen jaren oude sluisdeuren. Onzichtbaar werk, maar cruciaal voor de renovatie én de veiligheid. Wat gebeurt er allemaal onder water?
Bij de Prinses Marijkesluis worden twee deuren van elk vijftig ton verwijderd. Het hijsen gebeurt met een reusachtige kraan, maar het losmaken is handwerk. De deuren zitten muurvast en moeten millimeter voor millimeter worden losgewerkt. Hoe krijg je een deur van vijftig ton los? Dat zien we in aflevering 4.
Alles weten over de renovatie van de Prinses Marijkesluis? Bekijk de projectpagina van Rijkswaterstaat, opdrachtgever van dit bouwproject.
Wil je meer weten over (werken bij) Mourik? Bezoek de website.
Ook werken in de bouw en infra?
Of je nu een denker of een doener bent, liever met computers of met je handen bezig bent, in de bouw en infra is altijd werk. Je start vaak met een goed salaris, krijgt een mooie opleiding en er zijn volop doorgroeimogelijkheden. Wil je meer weten over werken in de bouw en infra? Weten welke opleidingen er zijn? Of switchen naar een baan in onze mooie sector?
Meer video's kijken?
Op het YouTubekanaal van De bouw maakt het vind je nog veel meer video's van toffe bouw- en infraprojecten. Hier vind je ook video's waarin trotse bouwers vertellen over hun vakmanschap.
